Wereldwijd telt LinkedIn meer dan 875 miljoen geregistreerde leden waaronder ongeveer 4 miljoen in België en 5 miljoen in Nederland (2022). Wil je connecties met potentiële klanten en zakelijke partners maken? Dan is SEO voor je LinkedIn profiel echt onmisbaar.
Met deze 6 SEO tips bereik je de volgende doelstellingen
- Je profiel wordt gemakkelijker gevonden door potentiële klanten.
- Je scoort hoger in de zoekresultaten wanneer mensen op zoek gaan naar jouw diensten, producten of expertise.
- LinkedIn stelt jouw profiel voor aan potentiële zakelijke partners.
LinkedIn SEO tip #1 - Keyword optimalisatie
Keywords, keywords, keywords. Wil je beter gevonden worden op LinkedIn, ga dan op zoek naar de zoekwoorden waarmee mensen op zoek gaan naar informatie gerelateerd aan jouw onderneming.
Concreet: stel jezelf de vraag: “Welke woorden gebruiken mensen om op zoek te gaan naar ondernemingen/diensten zoals de mijne?” Die sleutelwoorden verwerk je in de tekst van je LinkedIn profiel.
Je kan een aantal online tools gebruiken om je keyword onderzoek te doen, waaronder:
Ons advies? gebruik de gratis versie van Ubersuggest.
- Begrijp dat mensen zoeken in mensentaal en ze niet altijd vaktermen, technische termen of andere specifieke woorden.
LinkedIn SEO tip #2 - Professionele foto's
Hier moet je werk van maken. LinkedIn profielen zonder profiel- of bannerfoto worden door LinkedIn en Google lager gerangschikt in de zoekresultaten. Plus, zou jij klikken op een profiel dat zelfs geen profielfoto heeft?
Je kan je SEO score nog verhogen door de naam van je profielfotobestand en bannerfotobestand aan te passen. Dat doe je zo:
Hernoem je profielfoto naar je naam plus een aantal sleutelwoorden. Bijvoorbeeld:
‘Boris Skerath, front-end developer, copywriter, Galia webdesign agency’
Je bannerfoto noem je iets gelijkaardigs. Bijvoorbeeld:
‘Boris Skerath, front-end webdeveloper, copywriter, Galia webdesign agency’
Je kan beide dan uploaden naar LinkedIn.
Belangrijk, Google indexeert ook deze afbeeldingen, zodat je LinkedIn profielfoto en bannerfoto ook in de Google zoekresultaten worden weergegeven. Professionele foto’s op LinkedIn geven je Google ranking een stevige boost.
LinkedIn SEO tip #3 - Persoonlijke url
Een LinkedIn-profiel of bedrijfspagina met een aangepaste url zal hoger scoren in de zoekresultaten wanneer met zoekmachines gezocht wordt. Je personaliseert dus best je LinkedIn url.
Hanteer het volgende url schema: voornaam-naam-keyword1-keyword2. Bijvoorbeeld:
‘boris-skerath-web-developer-copywriter’
Je kan je persoonlijke url hier aanpassen: https://www.linkedin.com/public-profile/settings.
LinkedIn SEO tip #4 - Een duidelijke kopregel
Je LinkedIn kopregel is het eerste wat bezoekers op je profiel zullen lezen. Naast je profielfoto en bannerfoto is dit de eerste indruk. Dit is de plaats bij uitstek om bezoekers in een oogopslag te laten zien welke diensten je aanbiedt. Gebruik hier zeker een aantal (3+) sleutelwoorden uit je keyword research!
Maar je headline het is meer dan alleen je elevator pitch. Je kopregel wordt namelijk integraal overgenomen door Google. Door op LinkedIn je kopregel of headline zelf aan te passen kan je dus de Google zoekresultaten beïnvloeden.
- Als je deze kopregel zelf niet handmatig aanpast, vult LinkedIn hier automatisch je huidige functie in aan de hand van de info waarover LinkedIn beschikt.
- Google toont 156 tekens per zoekresultaat dus voor een optimaal resultaat blijf je best binnen deze grenzen.
LinkedIn SEO tip #5 - Beschrijf je onderneming
Vertel meer over jezelf, je onderneming en je expertise bij ‘Info’. Hier overtuig je de bezoekers van je profiel. Vat de kernboodschap en waarden van je onderneming samen en probeer een connectie te creëren met je doelgroep.
LinkedIn zelf stelt het volgende framework voor. Bouw je profiel op aan de hand van deze stappen:
- Visie. Hoe zie jij de toekomst?
- Missie. Hoe wil je die toekomst waarmaken?
- Waarden. Wie ben ik?
- Waar staat mijn onderneming voor?
- Wat is onze aanpak?
- Positie. Hoe onderscheiden we ons van anderen? Wat zijn onze unique selling points (USPs)?
- Slogan. Je onderneming, samengevat in één zin.
- Producten/diensten. Welke diensten/producten je aanbiedt.
LinkedIn SEO tip #6 - Link naar je website
Kleine moeite maar heel belangrijk: vergeet niet te linken naar je website!
LinkedIn: ons advies
LinkedIn is eerst en vooral een professioneel sociaal netwerk. Interactie met andere gebruikers en het creëren van nieuwe content wordt niet alleen gewaardeerd, je wordt er voor beloond.
Als bedrijfsleider is het hebben van een professioneel netwerk een sleutel tot succes. LinkedIn is het enige social mediaplatform voor professionals en dus essentieel is voor de marketing van elke onderneming. Net zoals voor je website is het belangrijk om ook je LinkedIn profiel SEO vriendelijk te maken.